Danskværksteder for begyndere.

 

Eleverne krydser af på skemaet, når de har lavet et værksted. Hvor der er flere sider, kan de enten sætte en streg pr. side eller skrive sideantallet på skemaet.

 

Oversigt over værksteder .

Bilagene ligger som Word eller pdf filer

 

Danskværksted 1

 

  1. Rim med billeder.
    1. Lamineres og klippes ud som puslespil, hvor billederne skal parres med rim-billedet.
  2. Ordpuslespil
    1. Lamineres og klippes ud. For at lette kan man klippe snittet mellem billede og tekst på forskellig måde, så de fysisk kun kan passe sammen med rim-billedet.
  3. Ordpuslespil
    1. Lamineres og klippes ud. For at lette kan man klippe snittet mellem billede og tekst på forskellig måde, så de fysisk kun kan passe sammen med rim-billedet.
  4. Ordpuslespil
    1. Lamineres og klippes ud. For at lette kan man klippe snittet mellem billede og tekst på forskellig måde, så de fysisk kun kan passe sammen med rim-billedet.
  5. Rim med billeder. 9 sider
    1. Kan enten laves som en sammenhængende bog eller som enkeltsider. Eleverne skal danne fire rim-par.
  6. Find begyndelsesbogstavet. 4 sider
    1. Eleverne skal skrive det bogstav, som ordet på tegningen begynder med. Enkeltsider eller hæfte.
  7. Klip fra blade
    1. Eleverne skal trække et bogstav (fra alfabetvendespillet). De skal finde tilsvarende bogstav i ugeblade og lime ind på opgavesiden. 4x4 bogstaver på hver side.
  8. Alfabetvendespil
    1. Lamineres eller kopieres på karton og klippes ud. Funger som et vendespil eller et ”find og match” spil, hvor man skal parre billedet med begyndelsesbogstavet.
  9. Ekstrabog. Mange sider.
    1. Kopieres som et sammenhængende hæfte.
  10. Læs en bog for dig selv
    1. Eleven læser en bog for sig selv af passende sværhedsgrad.
  11. Læs en bog for en anden
    1. Eleven læser en bog, som han har øvet sig på, op for en anden.

 

Danskværksted 2

 

  1.  Opgavebog
    1. Endnu en opgavebog. Kopieres som et sammenhængende hæfte.
  2.  Sammensatte ord med billeder
    1. Opgaver, hvor eleverne skal danne sammensatte ord med billeder. Kopieres som et sammenhængende hæfte.
  3.  Bogstavbogen.
    1. Eleverne skal for (næsten) hvert bogstav i alfabetet bestemme, om ordet ligger først, i midten eller sidst i et ord. Kopieres som et sammenhængende hæfte.
  4.  15 minutter på bærbar PC. Se listen over programmer.
  5.  Følebogstaver.
    1. Bogstaverne klippes ud i liggeunderlag. Lægges i en pose, og eleven skal gætte, hvilket bogstav det er bare ved at føle sig frem. Skal evt. også gætte, hvilket bogstav, der mangler (å).
  6.  Digt en historie.
    1. Eleven skal med læreren som sekretær, digte en kort historie, som så skrives ud til en ”bog”.
  7.  Antonymer
    1. Eleverne skal parre to modsætninger. Billed og tekst.
  8.  Koldt blod
    1. Eleverne skal lytte til et kapitel i Koldt blod serien og skrive et mini-resume
  9.  Læse en bog alene
  10.  Læse en bog for en anden

 

Danskværksted 3

 

  1.  Klip et lille bogstav
    1. Eleverne skal klippe en lille bogstav ud i liggeunderlag efter skabelon. Bruges senere til ”følekassen”
  2.  15 minutter på bærbar PC (som 15)
  3.  Find historien.
    1. Eleverne skal ud fra kassen med ”historie”-kort finde en serie, lægge den i rigtig rækkefølge og genfortælle historien.
  4.  Læse en bog alene (som 20.
  5.  Digt en historie (som 17)
  6.  Skriv ord der begynder med…
    1. Eleverne trækker et bogstav fra ”følekassen” og skriver alle de ord, de kan tænke på, der begynder med bogstavet.
  7.  Stavelser
    1. Eleverne skal klappe antal stavelser i ordene
  8.  Dan ord fra stavelseskort
    1. Eleverne forsøger at sammensætte stavelser til ord.
  9.  Sæt prik under vokaler
  10.  Læse en bog for en anden (som 21)
  11.  Klemmekort – stavelser.
    1. Eleverne skal sætte en farvet klemme – rød, gul, blå eller grøn – ud for det rigtige svar. Kortene limes sammen, så svaret står på bagsiden, så der er selvkontrol.
  12.  Klemmekort – rimord
    1. Eleverne skal sætte en farvet klemme – rød, gul, blå eller grøn – ud for det rigtige svar. Kortene limes sammen, så svaret står på bagsiden, så der er selvkontrol.
  13.  Terning med (nogle) vokaler
    1. Kan varieres: 1. Eleverne siger et ord, der enten begynder med, indeholder, eller slutter med den vokal, der slås.